বৰগীত
ৰাগ : বসন্ত
শ্ৰীশ্ৰীমাধৱদেৱ
মূলপাঠ :
ধ্ৰং ৷ ৷ হৰি হেৰৰে বাপ পশিলো শৰণে ৷
নেৰিবা বান্ধৱ মোক জীৱনে মৰণে ৷৷
পদ ৷ ৷ সনক সনন্দ যোগী যাহাকু ধিয়ায় ৷
সকল নিগমে যাক বিচাৰি নপায় ৷৷
সহস্ৰ বয়নে যাৰ নপাৱন্ত সীমা ৷
অধমে জানিবো কেনে তোমাৰ মহিমা ৷
আতুৰ ভৈলোহো হৰি বিষয় বিকলে ৷
কৰিয়ো উদ্ধাৰ মোক চৰণ কমলে ৷৷
তোমাৰ চৰণ দুই মোৰ মহা ধন ৷
ভকত জনেৰ নিজ তুমিসে জীৱন ৷ ৷
কৃপাৰ সাগৰ কৃপা কৰা এক বাৰ ৷
কাতৰ কৰিয়া লৈলো শৰণ তোমাৰ ৷৷
কৃপা কৰা নাৰায়ণ ছোড় মোশ পাশ ৷
কহয় মাধৱ হৰি দাসকু দাস ৷৷
প্ৰশ্নাৱলী :
ভাব বিষয়ক :
১/ চমুকৈ প্ৰশ্নৰ উত্তৰ দিয়া :
(ক) " ......... নেৰিবা বান্ধৱ মোক জীৱনে মৰণে ৷ '' ----- কবিয়ে জীৱনে মৰণে নেৰিবৰ বাবে কাক অনুৰোধ কৰিছে ?
উত্তৰ : কবিয়ে জীৱনে মৰণে নেৰিবৰ বাবে ভগৱানক অনুৰোধ কৰিছে ৷
উত্তৰ : কবিয়ে জীৱনে মৰণে নেৰিবৰ বাবে ভগৱানক অনুৰোধ কৰিছে ৷
(খ) সনক সনন্দ যোগী যাহাকু ধিয়ায় ৷ ---- সনক , সনন্দ আদি যোগীসকলে কাক ধ্যান কৰে বুলি কৈছে ?
উত্তৰ : সনক , সনন্দ আদি যোগীসকলে ভগৱানক ধ্যান কৰে বুলি কৈছে ৷
উত্তৰ : সনক , সনন্দ আদি যোগীসকলে ভগৱানক ধ্যান কৰে বুলি কৈছে ৷
(গ) কবি কিহত আতুৰ হোৱা বুলি কৈছে ?
উত্তৰ : কবি বিষয় বিকলে আতুৰ হোৱা বুলি কৈছে ৷
উত্তৰ : কবি বিষয় বিকলে আতুৰ হোৱা বুলি কৈছে ৷
(ঘ) বৰগীতটি কোনে ৰচনা কৰা ?
উত্তৰ : বৰগীতটি শ্ৰীশ্ৰীমাধৱদেৱ কোনে ৰচনা কৰা ৷
উত্তৰ : বৰগীতটি শ্ৰীশ্ৰীমাধৱদেৱ কোনে ৰচনা কৰা ৷
(ঙ) বৰগীতটি কি ৰাগত বন্ধা আছে ?
উত্তৰ : বৰগীতটি বসন্ত ৰাগত বন্ধা আছে ৷
উত্তৰ : বৰগীতটি বসন্ত ৰাগত বন্ধা আছে ৷
(চ) কবিয়ে ' বান্ধৱ ' বুলি কাক সম্বোধন কৰিছে ?
উত্তৰ : কবিয়ে ' বান্ধৱ ' বুলি ভগৱানক সম্বোধন কৰিছে ৷
উত্তৰ : কবিয়ে ' বান্ধৱ ' বুলি ভগৱানক সম্বোধন কৰিছে ৷
(ছ) ' মোহ -পাশ ' মানে কি ?
উত্তৰ : ' মোহ -পাশ ' মানে হ'ল মায়াৰ বন্ধন ৷
উত্তৰ : ' মোহ -পাশ ' মানে হ'ল মায়াৰ বন্ধন ৷
২/ বৰগীতটিৰ মূলভাৱ লিখা ৷
উত্তৰ : মোৰ পিতৃ হিচাপে তোমাৰ চৰণত হৰণ ললো ।
উত্তৰ : মোৰ পিতৃ হিচাপে তোমাৰ চৰণত হৰণ ললো ।
যাতে আপোনাৰ আশীৰ্বাদ লৈ থাকিব পাৰোঁ । আপোনাৰ মহিমা অপৰিসীম , আপোনাৰ দয়া, গুণ আদিৰো কোনো সীমা নাই । যাৰ কোনো উদাহৰণ নাই । সনক সনন্দৰ দৰে বিখ্যাত যোগী সকলেও যোগ যোগ ধৰি ধ্যান কৰিও আপোনাৰ মহিমা নিৰ্ণয় কৰিব পৰা নাই । সীমাহীন জ্ঞান দিব পৰা শাস্ত্ৰয়েও আপোনাৰ মহিমাৰ কোনো সীমা বিচাৰি উলিয়াব পৰা নাই । মই এজন সাধাৰণ মানুহ হৈ কেনেকৈনো আপোনাৰ মহিমা উপলদ্ধি কৰিব পাৰিম । আপুনিয়েই হ'ল ভক্ত সকলৰ প্ৰাণ, আপোনাৰ বাহিৰে তেওঁলোকৰ কোনো নাই । গতিকে, প্ৰভূ মোক দয়া কৰি আপোনাৰ দাসৰো দাস হিচাপে থাকিবলৈ দিয়ক ।
৩/ বৰগীতটিৰ ৰচকৰ চমু পৰিচয় দিয়া ৷
উত্তৰ : বৰগীতটিৰ ৰচকৰ নাম শ্ৰী শ্ৰী মাধৱ দেৱ । তেখেতৰ জন্ম হৈছিল লক্ষীমপুৰ জিলাৰ নাৰায়ণপুৰৰ লেটেকু পুখুৰীত ১৪৮৯ চনত । তেখেতৰ পিতৃ আৰু মাতৃৰ নাম আছিল ক্ৰমে গোবিন্দগীৰি ভূঞা আৰু মনোৰমা । তেখেত শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱৰ প্ৰিয় শিষ্য আছিল । শ্ৰী শ্ৰী মাধৱদেৱৰ কীৰ্তিস্তম্ভ হল "নামঘোষা" ।
তেখেতৰ ৰচনা ৰাজি হল -- আখ্যান মূলক ৰচনা - ৰাজসূয়া কাব্য , আদি কাণ্ড ৰামায়ণ ।
উত্তৰ : বৰগীতটিৰ ৰচকৰ নাম শ্ৰী শ্ৰী মাধৱ দেৱ । তেখেতৰ জন্ম হৈছিল লক্ষীমপুৰ জিলাৰ নাৰায়ণপুৰৰ লেটেকু পুখুৰীত ১৪৮৯ চনত । তেখেতৰ পিতৃ আৰু মাতৃৰ নাম আছিল ক্ৰমে গোবিন্দগীৰি ভূঞা আৰু মনোৰমা । তেখেত শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱৰ প্ৰিয় শিষ্য আছিল । শ্ৰী শ্ৰী মাধৱদেৱৰ কীৰ্তিস্তম্ভ হল "নামঘোষা" ।
তেখেতৰ ৰচনা ৰাজি হল -- আখ্যান মূলক ৰচনা - ৰাজসূয়া কাব্য , আদি কাণ্ড ৰামায়ণ ।
তত্বমূলক ৰচনা - জন্ম ৰহস্য , ভক্তি ৰত্নাৱলী , নামমালিকা ।
নাটক - দধিমথন ।
ঝুমুৰা - চোৰধৰা , পিম্পৰা গুচুৱা , ভূমি লেটোৱা , ভোজনবিহাৰ ।
৪/ ব্যাখ্যা কৰা :
(ক) '' সহস্ৰ বয়নে যাৰ নপাৱন্ত সীমা ৷
অধমে জানিবো কেনে তোমাৰ মহিমা ৷ ''
উত্তৰ : উক্ত বৰগীত ফাকি আমাৰ পাঠ্যপুথি '' অসমীয়া সাহিত্য চয়নিকা '' ৰ অন্তৰ্গত শ্ৰী শ্ৰী মাধৱদেৱৰ বিৰচিত "বৰগীত" নামৰ গীতটিৰ পৰা তুলি দিয়া হৈছে ।
উত্তৰ : উক্ত বৰগীত ফাকি আমাৰ পাঠ্যপুথি '' অসমীয়া সাহিত্য চয়নিকা '' ৰ অন্তৰ্গত শ্ৰী শ্ৰী মাধৱদেৱৰ বিৰচিত "বৰগীত" নামৰ গীতটিৰ পৰা তুলি দিয়া হৈছে ।
সীমাহীন জ্ঞান দিব পৰা শাস্ত্ৰয়েও য'ত আপোনাৰ মহিমাৰ সীমা উপলদ্ধি কৰিব পৰা নাই । সনক সনন্দৰ দৰে ডাঙৰ ডাঙৰ যোগী সকলে যোগ যোগ ধৰি ধ্যান কৰি আপোনাৰ মহিমা উপলদ্ধি কৰিব পৰা নাই । মইনো এজন সাধাৰণ মানুহে আপোনাৰ মহিমা কেনেকৈ উপলদ্ধি কৰিম ।
(খ) '' আতুৰ ভৈলোহো হৰি বিষয় বিকলে ৷
কৰিয়ো উদ্ধাৰ মোক চৰণ কমলে ৷৷ ''
উত্তৰ : উক্ত কবিতা ফাকি আমাৰ পাঠ্যপুথি '' অসমীয়া সাহিত্য চয়নিকা '' ৰ অন্তৰ্গত শ্ৰী শ্ৰী মাধৱদেৱৰ বিৰচিত "বৰগীত" নামৰ গীতটিৰ পৰা তুলি দিয়া হৈছে ।
উত্তৰ : উক্ত কবিতা ফাকি আমাৰ পাঠ্যপুথি '' অসমীয়া সাহিত্য চয়নিকা '' ৰ অন্তৰ্গত শ্ৰী শ্ৰী মাধৱদেৱৰ বিৰচিত "বৰগীত" নামৰ গীতটিৰ পৰা তুলি দিয়া হৈছে ।
আতুৰ হলো মই প্ৰভু এই সংসাৰৰ মায়া মোহত । আপুনিটো দয়াৰ সাগৰ প্ৰভো আপোনাৰ দয়া,মহিমাৰ কোনো সীমা নাই । অজস্ৰ জ্ঞান দিব পৰা শাস্ত্ৰয়েও আপোনাৰ মহিমাৰ কোনো উপলদ্ধি কৰিব পৰা নাই । সনক সনন্দৰ দৰে যোগী সকলে যোগ যোগ ধৰি ধ্যান কৰিও আপোনাৰ উপলদ্ধি কৰিব পৰা নাই । মই প্ৰভু আপোনাক প্ৰাৰ্থনা কৰিছো আপুনি মোক উদ্ধাৰ কৰি আপোনাৰ পদুম ফুলৰ দৰে কোমল ভৰি যোৰ চুবলৈ দিয়ক ।
(গ) '' তোমাৰ চৰণ দুই মোৰ মহা ধন ৷
ভকত জনেৰ নিজ তুমিসে জীৱন ৷ ৷ ''
উত্তৰ : উক্ত বৰগীত ফাকি আমাৰ পাঠ্যপুথি '' অসমীয়া সাহিত্য চয়নিকা '' অন্তৰ্গত শ্ৰী শ্ৰী মাধৱদেৱৰ বিৰচিত "বৰগীত" নামৰ গীতটিৰ পৰা তুলি দিয়া হৈছে ।
হে হৰি তোমাৰ পদুম হেন ভৰি যোগলত মোক হৰণ ল'বলৈ দিয়া । তোমাৰ ভৰি যোগলত হৰণ ল'বলৈ দিয়াতোৱে হ'ব মোৰ বাবে মহাধন । তুমি হলা দয়াৰ সাগৰ তোমাৰ দয়াৰ কোনো সীমা নাই । তোমিয়েই হলা ভকত সকলৰ প্ৰাণ তোমাৰ বাহিৰে আৰু ভকত সকলৰ কোনো নাই ।
উত্তৰ : উক্ত বৰগীত ফাকি আমাৰ পাঠ্যপুথি '' অসমীয়া সাহিত্য চয়নিকা '' অন্তৰ্গত শ্ৰী শ্ৰী মাধৱদেৱৰ বিৰচিত "বৰগীত" নামৰ গীতটিৰ পৰা তুলি দিয়া হৈছে ।
হে হৰি তোমাৰ পদুম হেন ভৰি যোগলত মোক হৰণ ল'বলৈ দিয়া । তোমাৰ ভৰি যোগলত হৰণ ল'বলৈ দিয়াতোৱে হ'ব মোৰ বাবে মহাধন । তুমি হলা দয়াৰ সাগৰ তোমাৰ দয়াৰ কোনো সীমা নাই । তোমিয়েই হলা ভকত সকলৰ প্ৰাণ তোমাৰ বাহিৰে আৰু ভকত সকলৰ কোনো নাই ।
৫/ '' সনক সনন্দ যোগী যাহাকু ধিয়ায় ৷
সকল নিগমে যাক বিচাৰি নপায় ৷৷ ''
------- তাৎপৰ্য বিচাৰ কৰা ঁ ৷
উত্তৰ : উক্ত বৰগীত ফাকি আমাৰ পাঠ্যপুথি '' অসমীয়া সাহিত্য চয়নিকা '' অন্তৰ্গত শ্ৰী শ্ৰী মাধৱদেৱৰ বিৰচিত "বৰগীত" টিৰ পৰা তুলি দিয়া হৈছে ।
এই বৰগীতটিৰ যোগেদি কবিৰ ভগৱানৰ প্ৰতি গভীৰ মনোভাৱ প্ৰকাশ পাইছে । এই বৰগীতটিৰ যোগেদি কবিয়ে নিজকেই এজন সাধাৰণ মানুহৰ লগত তুলনা কৰিছে ।
তোমাৰ প্ৰভু মসীমাৰ কোনো সীমা নাই । মহিমাৰ দৰেই তোমাৰ দয়াৰো সীমা নাই । তোমাৰ মহিমা আৰু দয়া সনক সনন্দৰ দৰে ডাঙৰ ডাঙৰ যোগী সকলে যোগ যোগ ধৰি ধ্যান কৰিও তোমাৰ মহিমাৰ কোনো সীমা উলিয়াব পৰা নাই । অজস্ৰ জ্ঞান দিব পৰা শাস্ত্ৰয়েও তোমাৰ মহিমাৰ কোনো উপলদ্ধি কৰিব পৰা নাই । মই এজন সাধাৰণ মানুহ হৈ কেনেকৈনো আপোনাৰ মহিমা উপলদ্ধি কৰিম ।
উত্তৰ : উক্ত বৰগীত ফাকি আমাৰ পাঠ্যপুথি '' অসমীয়া সাহিত্য চয়নিকা '' অন্তৰ্গত শ্ৰী শ্ৰী মাধৱদেৱৰ বিৰচিত "বৰগীত" টিৰ পৰা তুলি দিয়া হৈছে ।
এই বৰগীতটিৰ যোগেদি কবিৰ ভগৱানৰ প্ৰতি গভীৰ মনোভাৱ প্ৰকাশ পাইছে । এই বৰগীতটিৰ যোগেদি কবিয়ে নিজকেই এজন সাধাৰণ মানুহৰ লগত তুলনা কৰিছে ।
তোমাৰ প্ৰভু মসীমাৰ কোনো সীমা নাই । মহিমাৰ দৰেই তোমাৰ দয়াৰো সীমা নাই । তোমাৰ মহিমা আৰু দয়া সনক সনন্দৰ দৰে ডাঙৰ ডাঙৰ যোগী সকলে যোগ যোগ ধৰি ধ্যান কৰিও তোমাৰ মহিমাৰ কোনো সীমা উলিয়াব পৰা নাই । অজস্ৰ জ্ঞান দিব পৰা শাস্ত্ৰয়েও তোমাৰ মহিমাৰ কোনো উপলদ্ধি কৰিব পৰা নাই । মই এজন সাধাৰণ মানুহ হৈ কেনেকৈনো আপোনাৰ মহিমা উপলদ্ধি কৰিম ।
৬/ বৰগীতৰ চাৰিটা লক্ষণৰ বিষয়ে লিখা ৷
উত্তৰ : বৰগীতৰ চাৰিটা লক্ষণ হ'ল -
(ক) বৰগীতসমূহ শাস্ত্ৰীয় ৰাগ-তালযুক্ত গীত ৷
(খ) বৰগীতৰ ভাষা বজ্ৰাৱলী ৷
(গ) বৰগীতসমূহ ভক্তিমূলক তথা ঈশ্বৰৰ মাহাত্ম্য প্ৰকাশক ৷
(ঘ) নামধৰ্ম প্ৰচাৰৰ উদ্দেশ্যে বৰগীতসমূহ ৰচিত ৷
উত্তৰ : বৰগীতৰ চাৰিটা লক্ষণ হ'ল -
(ক) বৰগীতসমূহ শাস্ত্ৰীয় ৰাগ-তালযুক্ত গীত ৷
(খ) বৰগীতৰ ভাষা বজ্ৰাৱলী ৷
(গ) বৰগীতসমূহ ভক্তিমূলক তথা ঈশ্বৰৰ মাহাত্ম্য প্ৰকাশক ৷
(ঘ) নামধৰ্ম প্ৰচাৰৰ উদ্দেশ্যে বৰগীতসমূহ ৰচিত ৷
ভাষা বিষয়ক :
১/ তলত দিয়া শব্দকেইটাৰ আধুনিক ৰূপ লিখা :
নপাৱন্ত , কেনে , ভৈলোহো , তুমিসে , জনেৰ , কহয় ৷
উত্তৰ :
নপাৱন্ত - নাপায়
কেনে - কেনেকৈ
ভৈলোহো - হ'ল
তুমিসে - তুমিয়েই
জনেৰ - জনৰ
কহয় - কয়
উত্তৰ :
নপাৱন্ত - নাপায়
কেনে - কেনেকৈ
ভৈলোহো - হ'ল
তুমিসে - তুমিয়েই
জনেৰ - জনৰ
কহয় - কয়
২/ বজ্ৰাৱলী ভাষাৰ বৈশিষ্ট্যসমূহ উল্লেখ কৰা ৷
উত্তৰ : বজ্ৰাৱলী ভাষাৰ বৈশিষ্ট্যসমূহ তলত উল্লেখ কৰা হ'ল :
(ক) বজ্ৰাৱলী ভাষাৰ মূল ভেটি হ'ল মৈথিলী ৷
(খ) ই এক কৃত্ৰিম সাহিত্যিক ভাষা ৷
(গ) বজ্ৰাৱলী ভাষাটো এহাতে শক্তিশালী আৰু স্বৰধ্বনিৰ অধিক প্ৰয়োগৰ বাবে শ্ৰুতিমধুৰ ৷
(ঘ) পশ্চিমা হিন্দীৰ অপভ্ৰংশ বজ্ৰভাষাৰ লগত ইয়াৰ কোনো সম্পৰ্ক নাই ৷
উত্তৰ : বজ্ৰাৱলী ভাষাৰ বৈশিষ্ট্যসমূহ তলত উল্লেখ কৰা হ'ল :
(ক) বজ্ৰাৱলী ভাষাৰ মূল ভেটি হ'ল মৈথিলী ৷
(খ) ই এক কৃত্ৰিম সাহিত্যিক ভাষা ৷
(গ) বজ্ৰাৱলী ভাষাটো এহাতে শক্তিশালী আৰু স্বৰধ্বনিৰ অধিক প্ৰয়োগৰ বাবে শ্ৰুতিমধুৰ ৷
(ঘ) পশ্চিমা হিন্দীৰ অপভ্ৰংশ বজ্ৰভাষাৰ লগত ইয়াৰ কোনো সম্পৰ্ক নাই ৷
Thanks for
ReplyDelete